Scrie-mi un brief. Formularul care ne ajută să înțelegem ce fel de website îți dorești

Te-ai hotărât: site-ul tău trebuie să arate modern, original și, cel mai important, să nu semene cu nimic din ce s-a mai făcut. Să fie un pic jucăuș, dar nu prea mult. Să ofere informație destulă încât vizitatorul să găsească tot ceea ce are nevoie, dar nici chiar foarte multă ca să nu fie prea încărcat. Să fie colorat, dar nu atât de tare ca să nu îți obosească ochii. Să fie structurat, dar să nu aibă prea multe categorii, ca să nu te pierzi printre ele. În final, trebuie să se potrivească cu personalitatea companiei tale și să inspire încredere și profesionalism.

Toate aceste detalii par suficiente la prima vedere și ai crede că un designer experimentat ar trebui să se poată descurca cu indicațiile tale. Însă primești prima propunere de design și realizezi că nu se potrivește deloc cu ceea ce ți-ai imaginat, sau, mai rău, cu ceea ce are nevoie compania ta. Unde a fost breșa de comunicare? Cine a greșit: tu, pentru că nu te-ai exprimat corect, sau designer-ul, pentru că nu a înțeles dorințele tale?

Tocmai pentru a evita astfel de situații, majoritatea agențiilor de creație au adoptat tactica ”Scrie-mi un brief”.

 

Brief = un document informativ completat de către client, în care este explicată misiunea și obiectivele  proiectului, direcția de design și elementele pe care trebuie să le conțină website-ul.

 

Brief-ul reprezintă, practic, ghidul de lucru pentru întreg procesul de construcție a unui website, atât pentru echipa de web development, cât și pentru client, pentru că devine un fel de asigurare că toți cei implicați rămân pe aceeași undă. A munci fără brief este la fel ca și cum te-ai duce la cumpărături pentru un prieten, dar nu ai ști ce trebuie să cumperi. Sigur, pe lista ta de shopping ar scrie: pâine, lapte și cereale, dar în fața rafturilor din magazin ai realiza că nu știi ce fel de pâine preferă prietenul tău sau ce fel de cereale consumă. Completând un formular de brief, clientul reușește să se concentreze pe toate detaliile site-ului și să decidă de ce are cu adevărat nevoie. În același timp, echipa de creare a site-ului știe exact ce trebuie să facă, astfel încât șansele ca propunerile de site realizate să fie din start pe placul clientului.

Deși fiecare agenție își stabilește propriul formular de brief, întrebările sunt, în esență, aceleași. Un formular de brief bun nu trebuie să fie restrictiv, ci trebuie să indice ce informații de bază sunt necesare din partea clientului pentru finalizarea cu succes a proiectului. Completând documentul, clientul trebuie să ofere informații generale despre companie, destinația de utilizare a site-ului, profilul vizitatorului, bugetul și termenul limită de realizare, stilul de design preferat și elementele obligatorii ce trebuie inserate în design. (O descriere amplă a conținutului formularului de brief o găsiți aici)

Avem trei argumente solide de ce brief-ul ar trebui să devină un document de căpătâi în procesul de realizare a unui website:

1. Un website trebuie să fie în conformitate cu obiectivele setate de către client. În momentul în care știi exact care sunt așteptările clientului, iar obiectivele sunt concret specificate, te poți concentra pe realizarea acelor componente care să asigure succesul proiectului. Desigur, brief-ul include setarea unor limite care, pentru unii designeri, ar însemna limitarea creativității. Însă este important să pornim cu direcții concrete, astfel încât ideile de design să servească scopului proiectului.

2. Cunoașterea detaliilor înseamnă economie de timp și de bani. Cu cât ai mai multe detalii despre destinația și scopul proiectului, cu atât reușești să greșești mai puțin. Iar mai puține greșeli înseamnă mai puțin timp pierdut pe discuții, întrebări și modificări ulterioare. Într-un brief, cerințele clientului sunt specificate cât mai clar, astfel încât munca de web development se va putea finaliza într-un timp cât mai scurt.

3. Cunoașterea așteptărilor ajută la setarea unui buget corect. Brief-ul reprezinta, de fapt, cererea de ofertă a clientului către agenție. În momentul în care clientul oferă toate informațiile clare și măsurabile, costul de realizare a site-ului poate fi calculat corect. Completând un brief, clientul se asigură că nu plătește mai mult decât ceea ce va primi.

La Webgrade, pasul realizării brief-ului este unul deosebit de important, pentru că ne ajută nu doar să terminăm proiectul într-un timp mai scurt, ci să ne asigurăm că oferim calitatea pe care și-o dorește clientul. Ești curios să afli cum arată formularul nostru de brief? Contactează-ne și hai să construim un website frumos împreună!

 #WEBDEX este enciclopedia pe care vrem să o scriem pentru clienții noștri. Știm că internetul nu este o treabă ușoară pentru toată lumea, iar crearea unui website poate deveni foarte derutantă atunci când nu înțelegi ”cu ce se mănâncă”. De aceea în această secțiune încercăm să traducem termenii pe care îi folosim la Webgrade în fiecare zi într-un limbaj înțeles și de cei mai ”atehnici” dintre noi.

Share: Facebook, Twitter, Google Plus